close
你們知道的,這是預設發布的文章。這時應該是年底了吧~ 希望2016的年末一切平安無事~
 
這篇文章是十二月初左右寫的。那時我想的是「噢如果克姐也幫地球寫篇論文不知道會長怎樣喔XD」。當然我非常非常非常清楚地球不在寰宇裡面,所以為了寫這篇東西,總得要有些前情提要:
 
導讀 Intro
 
克里絲在意識界旅行的過程中,偶然間發現了一個奇異點(singularity,也就是黑洞)。但她卻把它錯認為垂裂點(perpendicularity),又發現這不在已知的地圖上,於是就大膽的跳了進來,然後咚咚咚的來到了我們的宇宙。
 
撇開外面有沒有外星人這點不談,她抵達了我們宇宙的意識界後,便來到了這一帶唯一有意識生命存在的地方,也就是我們的地球。地球的意識界(在假設中)其實就是不同宗教所謂的天堂地獄/冥間/異世界。這時,克里絲在青藏高原找到了實體界與意識界的裂縫,於是終於抵達了我們的世界。這也表示,她首先造訪的地方是西藏。隨後依照地域性,她走訪中國各省,然後是台灣,接著再往世界的其他地方去。(我沒打算獨厚台灣,純粹按照西藏的地緣性排下來啦。克姐會想來台灣,有相當一部分原因是為了故宮XD)
 
回到這些假設之外。我希望你注意的是,下面的這篇文章會有些和現實上的差異,還有一些政治與文化上的羅生門。這些歧異並不代表我的立場。我會這麼寫,是因為我想以"外世界訪客"的角度觀察這些現象---如果今天你是個外星人,你來到地球會有怎樣的印象?我盡量以克里絲的角度來觀察我們的世界,摻雜了一些事實,也許還有些外星人不瞭解的事實偏差吧。
 
總之,這只是我無聊時練文筆的創作XD,所以別太認真看待它~如果看了可以讓你莞爾一笑,我就很高興了w
 
 
蓋亞系統 Gaia System
 
作為我的研究領域中一出乎意料的拓展,蓋亞,或者更常被稱呼的地球,在我如此多年的秘師生涯之後,仍然以她的各種特色---舉凡文明以至於界域結構---讓我大為驚嘆。
 
As an unexpected expansion of my research, Gaia, more commonly called Earth, amazed me after all these years of my arcanist life again, with all her features from its civilizations to the Realmic construction.
 
 
由於蓋亞並不屬於寰宇,而是坐落於另一個宇宙之中,該地三界間的連繫和我們所熟悉的模式實在大相逕庭。授能在這裡亦不存在。為此,我在這裡只能憑藉手邊有限的資源,操作少數的平值魔法。然而,這裡的人們仍然發展出了高度發展的先進科技文明,且超越了我們在銀光,司卡德利亞,或是泰爾丹的成就。
 
For she not being in the cosmere but another universe, the connection between the three realms of Gaia is widely varied from the type we are accustomed to. Investiture does not exist here, either. I can therefore make use of some End-neutral magic here, with my limited resources at hand. Nonetheless, people here still, have developed highly technologically advanced societies, surpassing the progress we've made in Silverlight, Scadrial, or Taldain.
 
 
由於地球人深切仰賴著自然定律的操弄,他們所察覺的科學知識已經超越了我們,並且延伸到了物質和能量得以被視為一體的新領域。這個被稱為「量子力學」的理論,也許能協助我們的研究,在授能複雜的轉化與呈現過程上,找到最終的解答。
 
Heavily relying on the manipulations of natural laws, the scientific knowledge Earthian have gained overwhelm us and stretched into a realm where energy and mass could be considered one. This theory, named "quantum mechanics", could probably be the final solution to our studies on the complicated transformation and presentation of Investiture.
 
 
論及她所坐落的系統,蓋亞系統---在英語這個語言中被稱為太陽系,對於星系研究而言是個很棒的模型。它有著許多典型的特色。八個行星---包含四個小而岩質的行星,以及四個氣態巨物,在太陽之外運行著,其中有三個星球位於適居帶內。然而,近期只有蓋亞可供生命居住。
 
Speaking of the system it is located, the Gaia System - named Solar System in the language English, is quite a stereotype for system studies. It has several typical features. Eight planets - four small, rocky ones and four gas giants, orbit the sun, three of which is in the habitable zone. However currently only Gaia is available for living.
 
 
這些星體,如果有名可喚,則主要是以一種古代宗教的諸神所命名。第一個行星,最接近太陽的是水星,它的環境相當極端而且缺乏大氣。金星和火星也和蓋亞一樣位於適居帶內,然而前者充斥著高濃度的二氧化碳,以至於該地處於致命炎熱的環境下,而後者恰相反地有著稀薄的大氣和酷寒的氣候。數十億年前火星上似乎曾有過生命的存在,然而現已了無蹤跡。
 
The celestial bodies, if named, are mainly named after gods of an ancient religion. The first one, the proximity to the sun is Mercury, which is lack of atmosphere and extreme. Venus and Mars are in the habitable zone as well as Gaia is, but the former suffers from tense concentration of carbon dioxide and becomes deadly warm, while the latter contrarily has freezing climate and thin atmosphere. There seemed to be life on Mars billion years ago, though now it is nowhere to be found.
 
 
在蓋亞的旅程中,我開始了解到這裡的文化多樣性比起寰宇的大部分地方都還要豐富許多。在這個世界的六個大陸上主要分布著七種文化以及三種宗教。有趣的是,儘管該地沒有碎神居住,卻有些跡象指出過去曾有一個類似碎神,甚至是雅多納西的存在,影響著這個世界。
 
During my adventure in Gaia, I gradually realized that the cultural diversity here is way too abundant than most places in the cosmere. There are mainly seven cultures and three religions spread over six continents of the world. Interestingly, though no Shard residing, there are some signs that a being similar to a Shard, even Adonalsium, used to influence the world.
 
 
我找到不少證據顯示出這個星球,不知怎地和寰宇有些關聯。一方面,蓋亞在尺寸和重力值上也是1.0的寰宇標準值。除了碎神所造的司卡德利亞外,這樣的情形相當罕見。另一點,這裡的幾個文化和寰宇中的相當類似,宛如兩者有互相移植的關係。舉例來說,一個位居東亞洲的文明,中國,就像是賽耳玫瑰帝國驚人的複製版本。我相信兩者之間必然有些關聯性,然而,這主題遠遠超出我的專業範圍之外。
 
I found several evidences that this planet could somehow be related to the cosmere. For one, Gaia is also 1.0 cosmere standard of its size and gravitation. This is rarely seen except for Scadrial, which was created by Shards. For another, there are several cultures being so similar to some in the cosmere, as if being transplanted from one universe to the other. For instance, a civilization, ChunGuo (which is called China in English) sitting on the eastern  part of Asia continent, is a incredible variant of Rose Empire on Sel. There must be some relations between the both, yet this topic is far beyond my profession.
 
 
儘管目前在蓋亞上約有200個政治實體,只有兩個國家大大的影響了整個星球的局勢。除了中國之外,美利堅合眾國,亦即美國,則是該地的另一強國,且在文化上大幅干涉了這個星球,就像弗林教在羅沙的情況一樣。
 
As there are around 200 political states on Gaia now, only two of them strongly affect the planet-wide situation. Aside from ChunGuo, United States of America aka US, is another powerful nation here, culturally dominating the planet as what Vorinism does on Roshar.
 
 
這兩個國體在經濟與政治上有衝突,但在直接的軍事動態上則無。這可能導因於他們所儲有的武器。來自原子內部的潛在毀滅性炸彈被大量製造出來,卻在蓋亞歷史上最慘烈的事件---第二次世界大戰後,從未在戰場上被使用。這些核能武器除了國力的象徵外別無它意,就像羅沙人對於碎刃的看法一樣。
 
These two states collide in economy and politics, but not in directly military actions. This could be resulted from the powerful weapons they stored. Bombs of the potential destructive forces from atomic energy are considerably produced, but never being used in the battlefield after  World War II, which was the most devastating events in the Gaia history. These nuclear weapons are nothing but symbols of the strengths of countries, as what Rosharans think of the shardblades.
 
 
讓我疑惑的一件事是,我聽說一個來自美國的作家正熱切的追尋我的蹤跡,然而我在這次造訪之前從未認識任何來自蓋亞的人。我應該對這人保持警戒,然而某種直覺性的想法告訴我,他可能會是解答我許多問題的關鍵人物。
 
One thing confusing me is, that I heard a writer from US is eagerly searching for me, even though I didn't acquaint anyone from Gaia before my visiting. I should keep alert to this man, but something instinctively tells me, he might be a key character to resolve my some questions.
 
 
我想重申,蓋亞高度分化的文化與生態系統無法在這篇文章中被充分的討論。儘管該星缺乏授能,這個地方仍然充滿各種迷人的特質。由於該地三界間的連繫比寰宇中殘弱許多,要研究這裡的界域結構並不是簡單的任務。我勉強才能從實體界和意識界的裂縫中逃脫出來,而目前我還沒有機會可以觀察蓋亞的靈魂層次。
 
Again, the highly varied cultures and biodiversity of Gaia cannot be fully commented in this article. Lack of Investiture as it is, the planet is still fascinating with all her characteristics. The studies of Realmic construction here are tough tasks to be dealt with, for the connections between three Realms are much weaker than the cosmere. I narrowly escaped from the gap between Physical and Cognitive Realm, and I have no opportunity to observe the Spiritual part of Gaia yet.
 
 
儘管障礙重重,我仍然會繼續探掘蓋亞的秘密,期待著能夠發現他們與我們的宇宙有更多的差異之處。我們正如同搖籃中的新生兒般無知,可以投資另一個千年來研究拉尼亞凱亞的秘密---這是一個我用來囊括蓋亞的宇宙與寰宇的新詞彙---並且,對其所蘊藏的無窮奧秘保持慣有的好奇之心,直至永恆。
 
Despite these obstacles, I will keep dwelling into the secrets of Gaia, hoping to discover more differences between their universe and ours. Innocent like newborns in the cradle, we can take another millennia to study the LaniaKea - a new vocabulary I use to include the universe of Gaia and the cosmere - and keep the curiosity to it and its infinite arcanums for all time.
 
 
- 克里莎拉,公元2016年十一月廿二日,作於 台灣台北
- Khrissalla, written in Taipei, Taiwan; Nov. 22th, 2016 A.D.
 
 
後記 Postscript
 
我先補充幾個點好了,還是怕起爭議啊。
 
首先是行星。我想你應該知道八大行星跟矮行星幾乎都是以希臘神命名的。不過鳥神星(Makemake)是復活節島原住民的神,克姐在搜尋資料時應該會讀到這點。所以她只說「大部分」,沒說「全部」。
 
我是有神論者,但是我不是單純信仰哪個宗教(基本上我是都信,如果你看過<少年Pi的奇幻漂流>,度的我就是那樣的人XD)。所以我相信,至少在過去,一定會有個神影響著人類的文明。那麼這就有點像碎神甚至雅多納西了。
至於「三個宗教」,主要是指佛教、基督教和猶太教(對她而言都是崇拜耶和華)、以及伊斯蘭教(雖然,嗯,它跟前面兩個的神基本上是同一個)。克姐會學到這些宗教內部其實還有很多分歧的。不過要給她點時間,你也知道,她的專長不是人文這方面嘛(聳肩
 
七種文化大概是 東亞文化圈、西洋文化圈、伊斯蘭文化圈、拉美文化圈、東南亞-南亞文化圈、中南非文化圈,還有全球網路文化圈(對,這自成一格)。當然就地理課本的定義,這種分法是會被當掉的哈哈;不過就一個外人來看,我們的世界真的大概就是長這樣吧。
 
至於克姐會認為中國是「影響蓋亞至深的強國」,我想這囊括了部分現實。假使你不這麼認為,好吧,至少中國是她第一個造訪的國家,而且今年(快結束的2016)又是中美關係蠻動盪的一年,給她這樣的印象,應該也不為過啦?
至於她對核子武器的看法,這我不好說(笑)
 
最後的補充是拉尼亞凱亞 LaniaKea,這是夏威夷文「無垠的天堂」的意思。在天文學上,拉尼亞凱亞是我們所處的超星系團的名字。我把維基的介紹放在這裡。嗯,這個名字夠適當吧?至少我一直覺得這名字很美啦哈哈~
 
因為這篇文章原本只有英文版本(只是想練作文手感www),因為想貼在這裡,所以也試著翻譯成中文---沒想到連自己寫的東西,要翻譯成中文都是另一回事......翻譯真的不是一件簡單的工作啊。(藉機呼籲一下,咱們做讀者的有時也要體諒一下翻譯和編輯的辛苦。不要一逮到錯誤就狂罵,怎麼不看看其他翻得好的地方呢~)(12/31補充:真是碰巧......我改天再來談一下段姐不當翻譯的事情好了)
 
希望你們會喜歡這篇亂來的文章~ 最後最後,祝你2016年末快樂,接下來一年能更加順遂呦!新年快樂:D
 
-12/31,2016#
arrow
arrow
    全站熱搜

    手稿山姆 發表在 痞客邦 留言(3) 人氣()